80% har ikke pult

Hele 80% av verdens arbeidstakere har ikke pult på jobben. Utfordringen er at det ofte er de 20% som faktisk har pult på jobben som lager reglene.

Del innlegget

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email

Ja, for det er faktisk kun 20% som er avhengig av et kontor og et skrivebord for å gjøre jobben sin. De resterende kalles ofte for deskless workers eller kontorløse, og de jobber blant annet som sykepleiere, bønder, servitører, butikkmedarbeidere, håndverkere, politi og bussjåfører. Denne grupperingen utgjør altså så mye som 80%, eller 2,7 milliarder, av verdens arbeidsstyrke.

Samfunnskritiske

De kontorløse utgjør ikke bare den største andelen av arbeidsstyrken, de er kanskje også den viktigste. Det er de som holder hjulene i gang med å produsere og levere de produktene og tjenestene vi alle er avhengig av for å overleve. Mange av de kontorløse yrkene blir til og med definert som samfunnskritiske funksjoner, noe vi også har sett under koronapandemien.

Remote work vs. deskless work

Etter korona brøt ut er det blitt snakket mye om remote work, dvs. at man jobber borte fra kontoret. Nærmest over natten snudde mange bedrifter seg rundt og la til rette slik at de som vanligvis jobber på et kontor nå kunne jobbe hjemmefra. Tjenester som Zoom, Teams, Asana og Slack ble plutselig vanlige verktøy å bruke for å kommunisere med hverandre. Vi har skrevet en egen sak om gode verktøy man kan bruke får å samarbeide effektivt.

Selv om remote work og deskless work kan virke som to sider av samme sak, så er det ikke det. For det er noen store og viktige forskjeller på måten man arbeider.

Remote work er arbeid som vanligvis gjøres på et kontor, men som nå gjøres fra f.eks et hjemmekontor. Arbeidsoppgavene og arbeidsmåtene er stort sett de samme, det er kun stedet jobben gjøres som er forskjellig. Man er fortsatt avhengig av en PC og tilgang til internett, og programmene man jobber med er stort sett de samme enten man er på kontoret eller hjemme.

Deskless work derimot er arbeidsplasser som ofte ikke har en PC til å gjøre jobben. Arbeidstakerne kjennetegnes ved at de ofte er på farten enten til fots eller mellom ulike destinasjoner i et transportmiddel. De har derfor ikke en dedikert arbeidsplass og heller ikke arbeidsverktøy som en jobbmail, jobbmobil eller lignende.

Mindretallet bestemmer

I mange bedrifter kan man sikkert kjenne igjen 80/20-fordelingen blant de ansatte. En butikkjede kan f.eks ha rundt 20% av medarbeiderne ansatt på et kjedekontor eller som butikksjefer, mens de resterende 80% jobber ute i butikkene. Men reflekteres denne fordelingen i IT-budsjettene til bedriftene? Mest sannsynlig ikke.

For problemet er som nevnt i innledningen; det er de 20% på kontoret som lager reglene. Det er ikke mangel på ressurser når kontormedarbeidere skal gjøre jobben sin. De har egen PC og telefon, de har tilgang på møterom og printere, og de bruker programmer som Microsoft Office, regnskapsprogrammer o.l for å gjøre jobben sin.

De som derimot har en jobb som ikke er basert på et kontor, de kontorløse, har ikke tilgang til noen av delene. De må ofte bruke sin egen mobiltelefon eller PC for å få tilgang til bedriftens systemer. De har kanskje ikke engang en egen jobbmail.

Det er jo et paradoks at kontormedarbeidere som ser hverandre hver dag har bedre systemer for å kommunisere med hverandre enn de som skal gjøre den faktiske jobben på fabrikkgulvet eller i en buss full av passasjerer.

Tenk om man hadde vist samme fokus, omstillingsevne og investeringsvilje for de 80% av arbeidsstyrken som hver dag jobber uten et kontor som man gjorde i mars/april for de 20% som måtte flytte fra kontoret til hjemmekontoret.

Lite integrert

De kontorløse har kanskje fått tilgang til intranettet, Facebook Workplace eller andre interne kommunikasjonsformer man har i organisasjonen. Men hvordan er motivasjonen for å logge seg på slike systemer når man ikke har fått verktøyene til å bruke de av sin arbeidsgiver?

Ikke overraskende er resultatet at de kontorløse ikke føler seg som en integrert del av organisasjonen, og man ender ofte opp med sub-kulturer med «vi» og «dem». Hvem har ikke hørt fraser som «de på kontoret» eller «de i tåkeheimen»?

Det er liten tvil om at uengasjerte medarbeidere produserer dårligere enn engasjerte medarbeidere. En undersøkelse fra Gallup, State of the global workforce, viser at produksjonsbedrifter med engasjerte medarbeidere er hele 202% bedre enn bedrifter med uengasjerte medarbeidere.

Ved å investere i arbeidsverktøyene til kontorløse medarbeidere vil man øke engasjementet og dermed også lønnsomheten.

Mye kan gjøres

Så hva må til for å øke involveringen til de kontorløse? Det er selvfølgelig mye man kan gjøre, og mye avhenger jo av hvilken type virksomhet man er. Men her er noen forslag:

  • Kommuniser som om alle sitter 20 kilometer fra hverandre
    Sørg for å ha kommunikasjonsløsninger som engasjerer alle medarbeidere, uavhengig av hvor de oppholder seg. Og del informasjon som om ingen av medarbeiderne er på kontoret, dvs. jobb på samme måte om man sitter 2 meter eller 20 kilometer fra hverandre.

  • Gi de kontorløse en stemme
    Det bør ikke kun være de på kontoret som skal avgjøre hva som skal kommuniseres i bedriften. Kommunikasjonen må være to-veis. Slipp de kontorløse til slik at de kan fortelle om sin hverdag, sine utfordringer og sine seire.

  • Flytt opplæringen fra klasserommet til mobilen
    Historisk er mye av opplæringen i bedrifter blitt gjort på kurs i klasserom-format. Dette er sosialt, men også tidkrevende og kostbart. Og de kontorløse har ofte valgt en jobb bort fra skolepulten av en grunn. Flytt opplæringen fra klasserommet til dit hvor jobben faktisk gjøres ved hjelp av moderne plattformer.

  • Gi medarbeiderne verktøyene for å lykkes
    Sørg for at alle arbeidsprosesser er tilrettelagt for kontorløse medarbeidere. Og gi de verktøy til å gjøre jobben sin effektivt. For det er som Ed Evans, CHRO i hotellkjeden Four Seasons, sier til Forbes:

Ved å gi våre ansatte verktøyene og tilliten som trengs for å lykkes, tar de i sin tur våre verdier videre, engasjerer seg med våre gjester og skaper de minneverdige opplevelsene som Four Seasons er kjent for.

I dag har man tilgang til utrolig mange gode systemer for å lykkes med å engasjere de kontorløse. Ta gjerne kontakt med oss i Jobbsmart hvis dere ønsker en uforpliktende prat om hva dere kan gjøre i deres bedrift for å jobbe smartere.

Motta vårt nyhetsbrev

Få vite hvordan du kan jobbe smart i hverdagen

Les våre nyeste innlegg

Kommentar

Kamp om kundene

Det ligger an til en knallhard kamp om bedriftskundene i mobilmarkedet i tiden fremover. Flere nye aktører har ladet kanonene for å gå til krig om kundene, mens andre har posisjoner å forsvare. Det kan smarte kunder tjene godt på.

Nyheter

Vipps så fikk vi en ny mobiloperatør

Denne uken ble Vipps Mobil lansert med brask og bram som ny mobiloperatør. Vi har tatt en titt på tilbudet som Vipps har når de lanserer.

Lyst til å jobbe smart? Vi hjelper dere gjerne

SenGi oss ditt navn og nummer og vi tar kontakt

Live shopping er kommet for å bli