fbpx

Blir det priskrig?

Del innlegget

Nå har også mobiloperatøren Happybytes lansert abonnement med fri data. Det vil si abonnement med mulighet til å bruke så mye data man vil, men med en begrensning på fri fart rundt 100 GB. Dermed er det åtte operatører som nå åpent tilbyr abonnement med fri data til sine kunder, hvorav fire av de også tilbyr det til bedrifter.

Chilimobil var først med å gi kundene fri data tilbake i 2018. Chilimobil har også vært de billigste siden lanseringen. Frem til nå. Happybytes gjør nemlig et poeng av å legge seg én krone under prisen til Chilimobil (468,- vs. 469,-).

OPPDATERT kl 12.12: Chilimobil setter ned prisen på sitt Fri data abonnement til 459,- og er igjen billigst. De inkluderer også 27 GB i EU/EØS mot tidligere 24 GB. 

OPPDATERT kl 12.29: Happybytes setter ned prisen til 398,- og er dermed igjen billigst på Fri data. 

OPPDATERT kl 13.20: Chilimobil informerer om at de også setter ned prisen til 398,-. De har dermed samme pris som Happybytes. Priskrigen er nok da over for denne gang. .

Der hvor de andre aktørene bremser hastigheten etter 100 GB har Happybytes valgt å bremse etter 108 GB. På den annen side tilbyr ikke Happybytes verken tvillingkort eller datakort til sitt Fri data abonnement. Alle har 3 Mbit/s som hastighet etter 100/108 GB. 

Men er dette nye abonnementet nok til å flytte kunder fra de andre operatørene? Og er det dette tilbudet som vil få enda flere til å bytte til abonnement med fri data? Vi tror ikke det.

Det er et viktig markedsstunt å kunne være billigst. Det har nok Chilimobil hatt gleden av en stund. Men det er ikke nok til å flytte fjell.

For samtidig som Chilimobil har hatt sin “billigst”-posisjon har andre operatører, som for eksempel Telia med Telia X og Telenor med Telenor Next, tatt kunder i segmentet. Som et bevis på dette økte Chilimobil med kun 798 kunder i løpet av de siste 6 månedene i 2020. Det viser at segmentet enten er mettet eller at pris ikke er viktigst.

Vi tror ikke at en krangel mellom Happybytes og Chilimobil om hvem som er billigst vil utløse en priskrig. Det vil nok heller fremstå som en god gammeldags tissekonkurranse. For en fullskala priskrig har nok verken Chilimobil eller Happybytes råd til.

Det er først når aktører med enorme lommebøker, og som virkelig ønsker å ta en posisjon på fri data, kommer på banen at det eventuelt kan bli en priskrig. Og med priskrig mener vi en krig hvor man fighter med de store kanonene (og ikke skyter på hverandre med kronestykker).

Det er nemlig få kunder som velger den ene fremfor den andre basert på én krone når prisen likevel ligger rundt 500,-. Da er det andre ting som avgjør hvem man velger som sin mobiloperatør. Det kan være dekning, tilleggstjenester, mulighet for rabatt ved kjøp av mobiltelefon, mulighet for å leie av mobiltelefon osv.

Det er bra at flere kommer med abonnement med fri data, det bidrar til økt konkurranse. Vi tror derfor ikke at Happybytes blir de siste. Også OneCall, lavpris-alibiet til Telia, bør komme på banen med et tilbud til kunder som bruker mye data. OneCalls største abonnement inneholder i dag 25 GB med data, mens den største familiepakken har 60 GB. Det er ikke nok i 2021.

Men før OneCall kommer på banen har nok priskrigere som for eksempel Sky Mobil også lansert en variant av fri data.

En aktør som virkelig kan “dra skinnet av pølsa” i dette segmentet er Ice. De er i dag i markedet med et tilleggsprodukt som heter Data Frihet. Her får man hele 1000 GB, eller 1 Terrabyte (TB), med mobildata for kun 99,-. Det er i dag fire begrensninger på dette abonnementet:

  • Kan kun kjøpes til abonnement med mer enn 8 GB inkludert
  • Kan kun brukes i Ice sitt eget mobilnett, Ice+
  • Hastigheten er begrenset til 10 Mbit/s
  • Datapakken på 1000 GB kan ikke brukes med tvilling- eller datakort

Ice har hatt denne tjenesten en stund, og mange har nok gleden av Data Frihet. Men det har ikke vært nok til at Ice har tatt eierskap til storbrukerne av mobildata. Det er synd.

Vi, med flere, mener at Ice vokser for sakte i markedet. De kaprer rett og slett for få kunder. I perioden januar til mars i år økte de med 11 000 nye kunder. Veksten burde vært minst 3 ganger så høy. Siste kritiker ut er tilsynsmyndigheten Nkom. De mener at det går sakte å bygge opp Ice som den tredje aktøren med eget mobilnett. Ice bør derfor sette inn et nytt gir i kampen om kundene.

Vi tror at Ice kunne markert seg i markedet hvis de fjernet de to begrensningene med hastighet og datakort i tilleggstjenesten Data Frihet. Ettersom Data Frihet kun kan brukes i Ice sitt eget mobilnett Ice+ så fatter vi rett og slett ikke hvorfor Ice har lagt på en hastighetsbegrensning. Heller ikke hvorfor de ønsker å begrense bruken av mobilnettet.

Kom igjen Ice – kjør på, åpne opp og la kundene nyte av mobilnettet dere har investert milliarder av kroner i.

For ordrens skyld: Artikkelforfatteren har tidligere jobbet i mobiloperatøren Happybytes. Han sluttet der i september 2020.  

Les våre nyeste innlegg

Nyheter

Blir det priskrig?

Nå har også mobiloperatøren Happybytes lansert abonnement med fri data. Det vil si abonnement med mulighet til å bruke så mye data man vil, men

Kommentar

Regnestykket som ikke går opp

Med 5,8 millioner kunder og nesten 19 milliarder i årlig omsetning, er mobilmarkedet både stort og attraktivt. Men det er et problem. Det er nemlig

Lyst til å jobbe smart? Vi hjelper dere gjerne

Gi oss ditt navn og nummer så tar vi kontakt

Live shopping er kommet for å bli