fbpx

Vipps så fikk vi en ny mobiloperatør

Denne uken ble Vipps Mobil lansert med brask og bram som ny mobiloperatør. Vi har tatt en titt på tilbudet som Vipps har når de lanserer.

Del innlegget

Norske mobilkunder får nå en ny mobiloperatør å velge mellom. Vipps dukket opp på vår radar som mulig ny mobiloperatør i forrige uke, men de hadde kommet så langt at de lanserte sin nye satsning allerede denne uken. Innen torsdag 22.oktober skal alle Vipps-brukere har tilgang til å bestille Vipps Mobil i appen. 

Bankeide Vipps tar da altså opp konkurransen med Telenor, Telia, Ice og 18 andre mobiloperatører i det norske mobilmarkedet.

I begynnelsen av oktober skrev vi en kommentar om mobilbransjen med tittelen “Kostbar konkurranse”. Vår analyse viser nemlig at det kun er duopolet Telenor og Telia som tjener penger, mens Ice og de 18 andre operatørene som utfordrer duopolet taper penger.

Det er bra for konkurransen at aktører som Vipps tar opp konkurransen med de etablerte. De har penger og tilgang på en enorm kundebase å markedsføre og selge sine abonnementer til. Eller apponnementer som Vipps kaller de.

For det er ikke noen tvil; Vipps Mobil skal selges og styres gjennom mobilappen som 3,8 millioner nordmenn allerede har lastet ned på sine mobiltelefoner. Og eierne til Vipps, bankene, har allerede begynt å spre det glade budskap til sine kunder på sosiale medier.

Her har mobilbransjen virkelig fått en tøff konkurrent å bryne seg på.

Men Vipps lager ikke et nytt marked når de nå blir mobiloperatør. Med 5,7 millioner allerede aktive mobilabonnement i Norge er de rett og slett nødt til å stjele kunder fra de andre. Så hva er det Vipps bringer på banen som gjør at kundene skal velge de, og dermed bytte bort fra en av de 21 eksisterende operatørene?

Fordelene med Vipps Mobil:

  • Fastpris, dvs. ingen overraskelser i pris ettersom betalbare tjenester er sperret

  • Evig rollover, dvs. at man beholder all mobildata man har kjøpt for “evig tid”

  • Veldig god pris på 4GB abo (250,-), OK pris på 15GB (399,-), men dårlig pris på 30 GB (599,-)

  • Man kan bruke data rollover i EU/EØS (begrenset til dobbelt av hva man har inkludert)

  • Man kan bytte modus (eller datapakke) når som helst

  • Abonnementet betjenes i Vipps-appen (som man jo allerede har på mobilen)

  • Gode priser på bruk utenfor EU/EØS

  • God dekning med Telenor-nettet

  • BankID for mobil er selvfølgelig inkludert (Vipps eier jo BankID) 

Men det er ikke gull alt som glimrer. I likhet med andre mobiloperatører har også Vipps sine ulemper som man bør være klar over. For noen spiller ikke disse ulempene noen rolle, mens for andre kan de være en hindring for å bytte.

Ulempene med Vipps Mobil:

  • Få abonnement. Man kan kun velge mellom 4GB, 15GB og 30GB. Vipps er dermed et dårlig alternativ til de som bruker lite data og de som bruker mye data

  • Mobilsvar er ikke tilgjengelig

  • Abonnementene er sperret for betalbare tjenester som SMS-avstemming og kjøp via mobilen. Dette kan jo være en fordel, men man går også glipp av nyttige tjenester som SMS fra lege og sykehus (noen av disse koster 1-2 kroner å motta)

  • Abonnementet virker ikke utenfor EU/EØS uten at man har innbetalt et akonto-beløp. Bruker man mindre enn man har overført får man ikke pengene tilbake (de må brukes i utlandet)

  • Vipps selger ikke mobiltelefoner

  • Det er ikke mulig med flere abonnement på samme faktura. Abonnementet knyttes nemlig kun opp mot mobilnummeret som brukes i Vipps

  • Ikke mulighet for nytt nummer. Med samme begrunnelse som over (man kan kun bruke eksisterende Vipps-nummer)

  • Det er ikke mulig å få tvillingkort eller datakort

  • Det er ikke mulig med eSIM til mobiltelefoner eller smartklokker

  • Det er ikke mulig med familieabonnement, dvs. ikke mulighet for rabatt eller overføring av mobildata mellom abonnement i samme familie

  • De tilbyr ikke mobilt bredbånd

  • Det er ikke datapakker for bruk i utland

  • Samtaler til nummer i Norden er ikke inkludert, og det ikke pakkepris på samtaler til land utenfor Norge

Flere av disse tjenestene vil nok kunne bli inkludert på sikt, og som alle andre oppstartsselskaper vil Vipps Mobil lære mens de går. 

Det blir spennende å følge Vipps Mobil, velkommen til mobilbransjen. 

Les våre nyeste innlegg

Nyheter

Blir det priskrig?

Nå har også mobiloperatøren Happybytes lansert abonnement med fri data. Det vil si abonnement med mulighet til å bruke så mye data man vil, men

Kommentar

Regnestykket som ikke går opp

Med 5,8 millioner kunder og nesten 19 milliarder i årlig omsetning, er mobilmarkedet både stort og attraktivt. Men det er et problem. Det er nemlig

Lyst til å jobbe smart? Vi hjelper dere gjerne

Gi oss ditt navn og nummer så tar vi kontakt

Live shopping er kommet for å bli