fbpx

Ser du muligheter?

Ser dere muligheter?
Nød lærer naken kvinne å spinne sier ordtaket. Aldri har det vært viktigere å se muligheter enn nå.

Del innlegget

Nød lærer naken kvinne å spinne sier et kjent ordtak. Og aldri har vel dette ordtaket passet bedre enn i disse dager. Nå er det nemlig viktigere enn noensinne å se muligheter.

For hvem vil klare seg best gjennom koronautbruddet? Det er selvfølgelig noen bransjer som klarer seg bedre enn andre gjennom denne krisen. Mellom hjemleveringselskaper som Kolonial, som opplever vekst, og frisørsalonger, som er pålagt å stenge, er det et stort spenn av ulike bransjer som blir påvirket på forskjellige måter. Men innen de fleste bransjer vil det være vinnere og tapere. Vinnerne er de som ser og utnytter muligheter.

De som allerede jobber digitalt

Bedrifter som allerede jobber mye digitalt i både salg, produksjon og leveranse vil klare seg forholdsvis godt gjennom krisen. Men de er heller ikke skånet for omsetningstap da mange av kundene deres reduserer sine innkjøp. Det går selvfølgelig ut over alle, også de som er godt forberedt.

De som allerede jobber mye digitalt gjør ikke det fordi de forventet stengte skoler og et næringsliv preget av stengte butikker og hjemmekontor. De gjør det fordi de har tror på at det er fremtiden. Mens konkurrentene nå bruker tid på å endre sine arbeidsrutiner og tilpasse seg en ny hverdag, kan disse bedriftene bruke tid på å innovere på salgsfremmende løsninger. Bedrifter som lå et hestehode foran vil med andre ord fortsette å ligge et hestehode foran hvis de utnytter forspranget de har.

Et eksempel på noen som allerede har sett muligheter og tilbyr digitale løsninger er Coop. Med deres Coopay og Shop Express kunne man allerede før koronautbruddet handle (nesten) kontaktsløst i Coop OBS sine butikker. Hvis Coop får lagt funksjonaliteten til Shop Express inn i Coop-appen, samt gir mulighet til å godkjenne Coopay betaling i appen blir dette en sømløs, kundevennlig og helt kontaktløs kundeopplevelse.

Andre eksempler er selskaper som allerede gjennomførte mange av sine kundereiser digitalt med for eksempel videomøter og digital signering av avtaler før koronautbruddet. De har dette i kroppen og har et forsprang på sine konkurrenter som nå er forhindret til å gjennomføre sine tradisjonelle fysiske møter.

De som ser muligheter

Det er allikevel ikke for sent selv om man ikke var helt forberedt. Det ligger nemlig stor kraft i det å snu seg rundt og endre seg raskt. Men det krever at organisasjonen evner det og ser muligheter. I de siste ukene har noen store bedrifter vist imponerende evne til omstilling. Her er noen eksempler:

  • Elkjøp har lansert Live shopping hvor kunden kan booke 20 minutter online med en selger
  • Biltema leverer nå Klikk & hent-varer rett i bilen
  • konditoriet Pascal går på kompromiss med eget konsept og starter hjemlevering
  • Nordic Choice Hotels tilbyr kontor for en dag for 295,-
  • Talerlisten.no arrangerer Karantene-konferansen med noen av sine beste foredragsholdere online
  • Elkjøp tilbyr nå kontaktløs betaling med Vipps i samtlige butikker
  • Arcus som snur om på produksjonen fra drikkesprit til vaske-henda-sprit.

Listen på gode eksempler er mye lengre, men jeg stopper her. Kom gjerne med innspill i kommentarfeltet på nye tilbud du har sett som følge av koronautbruddet. Jeg er klar over at eksemplene jeg nevner kanskje ikke var først ute, men de har klart å skape oppmerksom om tilbudet.

https://youtu.be/H4E9W2WxXy4

De som viser at de bryr seg

Det er mange aktører som gjennom handling viser at de bryr seg om sine kunder og medarbeidere. Her er det også mange eksempler, og jeg nevner noen:

  • NorgesGruppen som setter opp pleksiglass mellom kunde og medarbeidere i kassene
  • Rusta som deler ut hansker i inngangspartiet
  • Apotek1 som har Antibac ved inngangen
  • Meny som viser hva avstanden skal være mellom kundene
  • Elkjøp som har egne åpningstider for kunder i risikogruppene, kjøpesenteret
  • CC Vest desinfiserer fortløpende alle flater som folk kan ha vært i kontakt med, handlevogner og -kurver, kortterminaler, dørhåndtak og heisknapper
  • Elkjøp låner ut gaming-pc’er til virusforskning
  • En samlet dagligvarebransje i Danmark har fått regjeringen til å endre åpningstidsloven slik at de kan ha åpnet 2 av 4 helligdager for å redusere kødannelse og hamstring.

Dette er tiltak som aktørene aktivt kommuniserer med kundene, og som bygger tillit i en tid preget av usikkerhet. Samtidig vil kundene ta denne tilliten med seg i fremtidige valg av leverandør. De snur problemer om til muligheter.

Også her nevner jeg kanskje ikke de som var først med tilbudet, men de jeg har observert.

De andre..

De som nå bare sitter der og venter på penger fra staten vil nok være de store taperne. Ja, de vil motta noe penger fra staten, men deres manglende evne til å innovere i en krisetid vil kanskje bli deres bane. For kundene vil endre forbruksmønster som følge av koronautbruddet, det er helt sikkert. Enten er du med på endringen eller så blir du stående som taperen. De beste leder an i utviklingen, men de sitter ikke med hendene i fanget.

Det er som min store inspirator Thor Bjarmann sa; det er greit å gå på trynet, men det er ikke lov å gjøre det med henda i lomma (det ble forøvrig sagt litt mer kraftfullt da Thor var nordlending 😂).

Nå er det utrolig mange som må få frem kremmer´n i seg. En kremmer er, slik jeg ser det, en person som gjør det beste ut av de forutsetningene han/hun har til rådighet. Og i nød lærer, som kjent, naken kvinne å spinne.

Jeg har sjekket litt rundt, men jeg har for eksempel ikke funnet en eneste frisørsalong som aktivt promoterer gavekort til fremtidig styling/klipp, legger ut forslag til hva man selv kan gjøre i disse krisetider, hvordan man kan planlegge eller få inspirasjon til fremtidig styling/klipp og jeg finner ingen som promoterer nettbutikk med hjemlevering av produktene de selger i salongen. Jeg tar forhold om at jeg som tilnærmet skallet mann ikke følger noen frisørsalonger i sosiale medier. Jeg er da heller ikke på radar´n deres når det gjelder markedsføring 😉

Mange muligheter

Det er mye man kan gjøre i disse dager. Mange bør kanskje prioritere å

  • forbedre rutinene sine
  • kjøre opplæring av medarbeidere
  • gå gjennom og perfeksjonere alle prosesser
  • se over alle nettsider (er det muligheter for forbedringer)
  • se på hva de kommuniserer til kundene og når de kommuniserer det (kundereisen)
  • se om det det noen leads i mailboksen
  • ta ekstra godt vare på eksisterende kunder
  • lage “slik-gjør-du-det”-videoer
  • planlegge fremtidig markedsaktiviter osv. osv.

Rett og slett gjøre alt som man ellers ikke finner tid til.

Nød lærer naken kvinne å spinne. Hvor gode er dere til å spinne?

Les våre nyeste innlegg

Nyheter

Blir det priskrig?

Nå har også mobiloperatøren Happybytes lansert abonnement med fri data. Det vil si abonnement med mulighet til å bruke så mye data man vil, men

Kommentar

Regnestykket som ikke går opp

Med 5,8 millioner kunder og nesten 19 milliarder i årlig omsetning, er mobilmarkedet både stort og attraktivt. Men det er et problem. Det er nemlig

Lyst til å jobbe smart? Vi hjelper dere gjerne

Gi oss ditt navn og nummer så tar vi kontakt

Live shopping er kommet for å bli