• 90 44 10 00

Live shopping, kommet for å bli

Live shopping er kommet for å bli
Nød lærer naken kvinne å spinne sier ordtaket. Koronautbruddet har fått bedrifter som Elkjøp og Lampehuset til å begynne med live shopping.

Del innlegget

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email

Det har vært tøffe tider for fysiske butikker de siste ukene. Mange har stengt dørene midlertidig, mens de som har åpent har opplevd en enorm nedgang i antall kunder. Live shopping kan redde inn noe av omsetningstapet.

De eneste butikkene som sannsynligvis har holdt omsetningen stabil er dagligvare og apotek. Elektronikkbutikker har også gjort det godt, men når markedet for hjemmekontor utstyr og febertermometer er mettet vil nok også de merke en nedgang.

I disse krisetider har noen evnet å snu seg rundt og introdusert nye spennende løsninger. Det er blitt sagt at samfunnet har digitalisert seg like mye de siste 3 ukene som på de siste 3 årene. Det har enkelte butikkjeder valgt å utnytte. Jeg har tidligere skrevet om behovet for å se nye muligheter.

Blant de nye løsningene vi er blitt kjent med er Live Shopping. Både Lampehuset og Elkjøp har lansert live shopping hvor kundene kan booke tid for personlig veiledning med en selger i butikk, uten selv å være tilstede i butikken.

Elkjøp har forvørig tilbudt dette i nettbutikken siden desember 2019 i samarbeid med HP. Når man velger et HP-produkt på elkjop.no dukker det opp en pop-up nede i venstre hjørne. I butikkenes åpningstid vil man der komme i kontakt med en HP-ekspert i en Elkjøps butikk for en live presentasjon av produktene.

Live shopping er ikke nytt

Men live shopping ble ikke funnet opp av verken Lampehuset eller Elkjøp (men de skal ha ros for å ha lansert tjenesten). Live shopping har nemlig vært utbredt i nettbutikker de siste årene, spesielt Asia. Tjenesten genererte faktisk så mye som 63 milliarder dollar i salg i Kina i 2019. Det tilsvarer hele 9% av den totale e-handelen i landet (oppdatert 12.april med tall fra Beakit).

Men det har da vært snakk om en annen form for live shopping enn hva f.eks Elkjøp har lansert. Her har det vært kjendiser, influencere eller ansatte i selskapet som presenterer produktene i live sendinger på nettet. Tenk TV-Shop flyttet til nettbutikken. Sjekk gjerne ut Amazon Live for å se hvordan dette fungerer i praksis.

Denne formen for Live shopping er ment som massemarkedsføring med tusenvis av seere samtidig. Det som er annerledes med Live shopping hos f.eks Elkjøp er at det er salg 1:1. Det blir som den fysiske butikken møter nettbutikken, møter TV-Shop. Det er utrolig spennende.

Fysisk butikk + nettbutikk = sant

For det er viktig at man nå ser mer samhandling mellom nettbutikk og fysisk butikk. I en prognose fra eMarketer spår man at e-handelsbransjen vil nærme seg 5 trillioner (ja, med t) dollar i omsetning innen 2023. I tillegg vil antagelig e-handel utgjøre 16% av all detaljhandelssalg globalt så raskt som i 2020.

Og jeg tror ikke det stopper med dette. Live shopping er det som mangler mellom nettbutikken og den fysiske butikken. Både i form at massemarkedsføring og i 1:1 salg.

Men for å lykkes med live shopping må det investeres i konsepter. Den tekniske løsningen f.eks Elkjøp bruker i dag er litt for enkel. Bare tenk deg hvordan opplevelsen er for kunden i andre enden av den samtalen som gjennomføres i denne videoen:

https://youtu.be/FinneP8loKU

Jeg tror det vil komme mye bedre løsninger på markedet hvor man blant annet benytter 360-kameraer og AR-teknologi. Men all ære til Elkjøp som har kastet seg rundt og lansert en god tjeneste.

Her er et godt eksempel på hva man kan gjøre med AR-teknologi. Se for deg at en selger på live shopping viser deg rundt i butikken, og sammen finner dere den perfekt skoen eller kjolen. Ved hjelp av kameraet på mobilen kan du prøve produktet der og da, og med kyndig veiledning fra en selger. Smart, ikke sant?

https://youtu.be/IhstEr-2jrA

Morgendagens kundesenter

Videre fremover tror jeg dette også kan bli en tjeneste som benyttes av kundesentre. Hvorfor ikke bygge en virkelig butikk rundt medarbeiderne på kundeservice? På denne måten kan de gå rundt i en fysisk butikk, uten andre kunder tilstede, og demonstrere produktene for kunder på video. Elkjøp har allerede tatt i bruk en nedlagt butikk i Sverige til kundesenter i disse koronatider, hvorfor ikke gjøre det permanent?

Jeg ser også for meg at man kan bruke QR-koder i reklamer på TV, i aviser eller i andre medier. Med QR-kode kan man gi potensielle kunder direkte tilgang til presentasjon av produktet eller mulighet for å booke time for live shopping. Ingen app, bare rett i nettbutikken og rett til en selger for å vite mer om akkurat det produktet du er interessert i.

Jeg er overbevist om at vi kun har sett starten på live shopping. Det er mange eksempler på hvordan store selskaper tester seg frem, blant annet HPs samarbeid med Elkjøp. H&M tester også ut live shopping gjennom kjedekonseptet Monki. Et annet eksempel er nettbutikken Stronger.no som bruker den svenske influenceren Margaux Dietz til å presentere produkter (opptak for de som ikke fikk med seg sendingen).

Live-tjenester blir også dratt frem som mulig endring innenfor markedsføring i Try Råd sine 100 mulige endring etter koronautbruddet.

Live shopping er fremtiden

Live shopping er kommet for å bli. En av grunnene er at koronautbruddet medfører en kraftigere dreining av salget fra fysisk butikk til nettbutikk. Live shopping vil forsterke denne dreining ved å gjøre netthandel enda mer attraktivt for kunden ved å forene det beste fra to verdener.

Motta vårt nyhetsbrev

Få vite hvordan du kan jobbe smart i hverdagen

Les våre nyeste innlegg

Kommentar

Fest setebeltene

Norske bedrifter er på vei inn i en «perfekt storm». Det er bare å feste setebeltene for en ventet nedtur.

Kommentar

Fremtidens arbeidsplass

Den arbeidsplassen du forlot i midten av mars er ikke den du kommer tilbake til. Fremtidens arbeidsplass ble nemlig lansert mens du var borte.

Vil du vite hva vi kan gjøre for dere?

Send oss en melding og vi tar kontakt

Live shopping er kommet for å bli