fbpx
Telehjelpen setter sin ære i å være telekområdgiveren med mest innsikt om markedet. Derfor lanserer vi nå Abonnementsradaren hvor vi kontinuerlig vurderer alle operatører på over 200 kriterier.

Del innlegget

I markedet for mobilabonnement til bedrifter er det i dag 16 ulike leverandører. Hver av disse har ulike abonnement hvor noen er godt kjente, mens andre nok er helt ukjente for folk flest. Visste du f.eks. at bedrifter kan få en felles datapakker som alle ansatte kan dele? 

Det er nemlig slik at mange mobiloperatører har abonnement, tjenester og priser som ikke er tilgjengelig for alle kunder. Hvem som får tilgang til disse har blant annet å gjøre med hvor mange abonnement bedriften har, hvilken bransje de opererer i og hvor strategisk kunden er for operatøren.

Totalt er det 73 abonnement som tilbys åpent via operatørenes hjemmesider. Men utover disse kjente abonnementene finnes det et hav av andre abonnement og priser “på bakrommet”. I rollen som uavhengig telekområdgiver har Telehjelpen en unikt innsikt i hva som er tilgjengelig i markedet og til hvilke betingelser.

Ingen er best på alt

Tilsynelatende tilbyr alle operatører akkurat det samme – mobilabonnement med prisvinnende dekning, store datapakker med full fart og selvfølgelig bra priser. Og nesten alle har visstnok vunnet en konkurranse eller måling som gjør at de kan skryte av å ha best kundeservice eller å ha de mest fornøyde kundene. Men det kan vi si med en gang – ingen er best på alt.

Når vi i Telehjelpen skal finne den operatøren som passer best for våre kunder gjennomfører vi alltid en behovsanalyse. Poenget med denne analysen er å finne bedriftens unike behov. Hva er det som er viktig, og ikke viktig, for at kunden skal bli fornøyd med valget de gjør. Når vi har definert hva kunden trenger må vi finne den leverandøren som passer best til den aktuelle kundens behov.

Innsikt er avgjørende

Får å finne den optimale operatøren bruker vi innsikten vi har samlet i det vi kaller Telehjelpens Abonnementsradar. I abonnementsradaren har vi vurdert alle de 16 operatørene basert på over to hundre ulike kriterier fordelt på syv kategorier. Kategoriene er nærmere forklart under illustrasjonen. 

Innhold i abonnementene

Vi ser her på bredden i abonnementene og hva som inngår. Det finnes abonnement hvor f.eks bruk av BankID for mobil og data rollover ikke inngår. På den annen side finnes det abonnement hvor til og med ekstra datakort er inkludert. Dekning, både utendørs og innendørs, vurderer vi også som en del av innholdet i abonnementet. 

Her vurderer vi operatørene på 33 ulike kriterier.

Tilleggstjenester

Her ser vi på hvilke tilleggstjenester som operatøren tilbyr. Har de f.eks pakkepris på tale til EU, datapakker i utlandet, tale for Teams og mye mer.

Her vurderer vi operatørene på 37 ulike kriterier.

Pris

Det er dessverre ikke uvanlig med lokkepriser også i mobilmarkedet. Men vi ser bak lokkeprisen. Hva er prisen på nødvendige tilleggstjenester, prisen på utlandstrafikk og hvordan er det med purregebyr? Dette og mer sjekker vi når vi vurderer hvordan operatøren kommer ut på pris.

Her vurderer vi operatørene på 20 ulike kriterier.

Kundeservice

Hvilket nivå har operatøren på kundeservice? Hvilke kanaler er de tilgjengelige i, hva er åpningstidene, svartidene og hvordan er mulighetene for selvbetjening. Dette og mer sjekker vi.

Her vurderer vi operatørene på 20 ulike kriterier.

Funksjonalitet

Hvordan fungerer data rollover, tilbyr de EHF, har de kostnadskontroll og eSIM til Apple Watch? Dette og mer vurderer vi under Funksjonalitet.

Her vurderer vi operatørene på 34 ulike kriterier.

Vilkår

I bedriftsmarkedet er det avtalefrihet ettersom avtalen inngås mellom to profesjonelle parter. Alle operatører har dermed sine egne vilkår, og det er mange ulike bestemmelser som man må være oppmerksom på. Noen eksempler er bruddgebyr og oppsigelsestid.

Her vurderer vi operatørene på 20 ulike kriterier.

Bedriftsnett

Bedriftsnett eller sentralbord; kjært barn har flere navn. Dette er en viktig funksjon for mange bedrifter, og en god løsning her er ofte viktigere enn noen kroner i rabatt på abonnementet. En dårlig løsning på bedriftsnettet kan i verste fall koste bedriften kunder. Men det jo også dumt å betale for mye så vi finner alltid riktig pris på riktig løsning. 

Dette er derfor det største, og for noen det viktigste, punktet når vi vurderer operatørene. Hvilke funksjoner er tilgjengelig og hvor brukervennlig er tjenesten?

Her vurderer vi operatørene på 42 ulike kriterier.

Markedet endrer seg

Mobilmarkedet er dynamisk, og det skjer endringer hele tiden. Både i form av kampanjer, nye produkter og nye priser. I et marked med så mye endring er det viktig å ha oversikt over alt som skjer til enhver tid. Det gjør Telehjelpen med abonnementsradaren.

Nysgjerring på hva Telehjelpen kan gjøre for dere?

PRØV OSS

Les våre nyeste innlegg

Nyheter

Blir det priskrig?

Nå har også mobiloperatøren Happybytes lansert abonnement med fri data. Det vil si abonnement med mulighet til å bruke så mye data man vil, men

Kommentar

Regnestykket som ikke går opp

Med 5,8 millioner kunder og nesten 19 milliarder i årlig omsetning, er mobilmarkedet både stort og attraktivt. Men det er et problem. Det er nemlig

Lyst til å jobbe smart? Vi hjelper dere gjerne

Gi oss ditt navn og nummer så tar vi kontakt

Live shopping er kommet for å bli

🍪 Vi bruker cookies

© Metik 2021  Alle rettigheter reservert