fbpx

Kjeder som gjør dette vil dø

Del innlegget

Butikkjeder som nå starter med å kutte kostnader er for sent ute. De vil med stor sannsylighet dø. Man bør allerede ha en optimalisert kostnadsbase, for nå er tiden inne til å investere. Nå må man nemlig investere for vekst, ikke kutte for overlevelse.

Ja, det er kanskje litt dramatisk å si dette, men for mange bransjer og kjeder er dessverre dette realiteten. Selv IKEA som før kunne bruke flere hundre millioner på å pusse opp et nytt varehus sliter med å tilpasse seg fremtidens varehandel.

Mange har gitt netthandel skylden for problemene til fysiske butikker. Det blir dessverre for enkelt. Problemet er nok heller at kjedene ikke har fulgt med i timen, og heller ikke våget å ta de tøffe valgene. Jeg har hatt gleden av å jobbe under Thor Bjarmann, legendarisk Elkjøp-sjef, og hans mantra var at man hele tiden måtte ligge ett hestehode foran konkurrentene. Konkurrentene må gjerne kopiere deg, men så lenge du ligger foran vinner du. Men ikke tro at du kan hvile på laubærene eller ta seieren på forskudd.

For mange kjeder er det å tilpasse seg fremtidens varehandel et langt lerret å bleke og mange hull å dytte pengene inn i. Det er forretningsmodeller som må endres, butikker som må flyttes og renoveres, det er it-systemer som må byttes ut og ansatte som må trenes. Slikt krever ikke bare penger, men også menneskelige ressurser. Og ikke minst riskovillige eiere.

Kjeder som nå må bruke tid, ressurser og penger på avvikling av butikker, nedbemanning av ansatte og kostbar reduksjon av stort og/eller feil varelager kan dermed allerede ha tapt.

Men for all del, it’s not over until the fat lady sings. Hvis valgene man tar i disse tøffe prosessene er korrekte, og man har en solid merkevare og kapitalbase å trekke på, kan man selvfølgelig lykkes. Men mens disse kjedene jobber med å kjøpe seg ut av fortiden investerer konkurrentene i fremtiden. Da kan det være at de kommer det nødvendige hestehodet foran.

God kundeservice må gjennomsyre hele verdikjeden for at det skal være et konkurransefortrinn. Mange, meg inkludert, opplever at de ofte får bedre service i en nettbutikk enn i en fysisk butikk. Jeg har forsøkt å finne en kjede i Norge som fremstår som ett fyrtårn på god kundeservice. Det finnes flere kjeder som er gode (som f.eks Vinmonopolet), det er enkelte butikker som er gode og enda flere stjerner blant butikkmedarbeidere. Men som sagt, det er ingen fyrtårn.

Der er det en posisjon som en kjede kan ta. Hvem rekker opp hånden?

Les våre nyeste innlegg

Nyheter

Abonnementsradar

Telehjelpen setter sin ære i å være telekområdgiveren med mest innsikt om markedet. Derfor lanserer vi nå Abonnementsradaren hvor vi kontinuerlig vurderer alle operatører på over 200 kriterier.

Kommentar

Kjære operatører, vi må snakke om bruddgebyr

Bruddgebyr i bedriftsmarkedet har i mange år vært preget av lovløshet og stor kreativitet. I et uregulert marked har bedrifter endt med å betale mange tusen i bruddgebyr. Nå kan det virke som den samme kreativiteten dessverre har inntatt privatmarkedet.

Lyst til å jobbe smart? Vi hjelper dere gjerne

Gi oss ditt navn og nummer så tar vi kontakt

Live shopping er kommet for å bli

🍪 Vi bruker cookies

© Metik 2021  Alle rettigheter reservert