fbpx

Hvem vinner kampen om deg?

Del innlegget

Kampen om kundenes gunst blir hardere. Gigantene Apple, Google og Microsoft har de siste årene investert betydelig for å få en stadig større del av din lommebok. Ja, med Apple Pay og Google Pay ønsker de vel egentlig å overta lommeboken din.

Sist ut i investeringskappløpet er Googles oppkjøp av Fitbit og Apples lansering av strømmetjenesten Apple TV+ denne uken. Både Apple, Google og Microsoft utvikler nemlig sine økosystemer for å tiltrekke seg mer og mer av din oppmerksomhet og lojalitet. But make no mistake, det de egentlig er ute etter er pengene dine.

But make no mistake, det de egentlig er ute etter er pengene dine.

Microsofts første produkt var programvare for datamaskinen Altair 8800 i 1975, Apples første produkt var datamaskinen Apple 1 i 1976 og Googles første produkt var søkemotoren Google i 1996. Siden den spede oppstart har selskapene utviklet seg til å bli globale giganter som alle er blant verdens 5 meste verdifulle. Selskapene har valgt hver sin strategi på vei til toppen, og disse strategiene kjennetegner også hvor de står i dag.

Apple har holdt seg mest for seg selv, og utviklet et lukket økosystem hvor tjenestene kun fungerer på Apples egne produkter. Du får ikke nettleseren Safari eller presentasjonsprogrammet Keynote til å fungere på en Lenovo PC eller Samsung mobil. iTunes, nå Apple Music, er et hederlig unntak, men der ser nok Apple altfor store inntekter ved å få tjenesten ut til flere brukere.

Foto av Marvin Meyer på Unsplash

Microsoft har bygget seg opp på partnerskap og lisensiering av sin programvare. De har også gjort noen kostbare forsøk på hardvare. De første Surface nettbrettene kostet Microsoft over 10 milliarder, og oppkjøpet av Nokia kostet de nesten 50 milliarder. Men nå er Microsoft på vei inn i hardvare igjen, i en annen tid og med en annen ledelse.

Googles vekst kommer først og fremst fra salg til egne freemium-kunder. Det som startet med gratistjenester som G-mail og lagring har i dag vokst til store forretningsområder for Google. De har samtidig vokst betydelig på oppkjøp av andre suksessfulle selskaper som YouTube, Android, Nest, Waze og DoubleClick. Google kjøpte også Motorola, med alle patenter, og solgte det etter hvert videre til Lenovo, da uten patenter. Disse patentene ser man i dag blant annet i Android og Pixel mobiler.

Alle de tre selskapene har utvidet produktporteføljen sin betraktelig de siste årene, og i dag fremstår de alle som komplette leverandører til hele ditt digitale liv.

I USA kan man i dag finne ny mobiltelefon med Google Søk, kjøre prismatch med Google Shopping, kjøpe en Google Pixel 4 i Google Store, betale med Google Pay, få den levert med drone (fra Google søsterselskap), få kvitteringen på G-mail, lagre kvitteringen i Google Disk, få mobilabonnement hos Google Fi, laste ned alle dine apper fra Google Play, kjøpe filmer i Google Play, strømme musikk i YouTube Music og finne serviceverksted med Google Maps. Alt uten å forlate økosystemet til Google.

Foto av Kelly Sikkema på Unsplash

Men ingen av økosystemene er perfekte, og ingen av de er best på alt. Alle tre har nemlig hull i porteføljen. Nærmest det komplette økosystemet er Google som egentlig kun mangler egenproduserte nettbrett (de avviklet Pixel Slate i sommer).

Apple mangler søk og samhandlingsløsninger for bedrifter. Søk er nok ikke på tegnebrettet til Apple, men de burde komme med løsninger for samhandling hos bedrifter. Løsningene finnes jo der i form av iCloud med mer, de må bare videreutvikles. Men på den annen side så har Apple egentlig aldri satset på bedrifter, salget har jo kommet av seg selv.

Microsoft er det selskapet som har flest mangler i sin portefølje. Til tross for at Microsoft kjøpte det som tidligere var verdens største mobilprodusent, Nokia, er mobil deres største akilleshæl. På mobilområdet står Microsoft i dag på bar bakke uten verken mobiltelefoner (første nye mobil kommer i 2020) eller operativsystem. Microsoft mangler også løsninger innen smarte hjem, strømmetjenester på TV og musikk og helse/klokke-segmentet.

Og ingen av de er som sagt best på alt. Utover de nevnte manglene i produktporteføljene er det jo også stor variasjon på kvaliteten og populariteten på tjenestene. Det er bare å se på nettleserne Chrome, Safari og Edge.

Kilde: Statcounter. Markedsandel i Norge siste 12 måneder

Det er vel et fåtall, om noen, som er all-in hos ett av disse selskapene. Personlig bruker jeg daglig Apple sine hardvare produkter (iPhone, MacBook, Apple Watch, iPad, AirPods og Apple TV), Googles G-suite (epost, kalender, bilder, lagring) og Google Chrome nettleser, samt Microsofts Office365 produkter (jobbmail og -kalender, Word, Excel og Powerpoint). På toppen av det bruker jeg endel tredjeparts produkter for å få alt til å fungere sømløst sammen.

Selskapene jobber hardt for å knytte til seg deg og dine. Apple TV+ er for eksempel gratis i ett år for kunder om kjøper iPhone, iPad, Mac eller Apple TV. Med Familiedeling kan Apple-kunder enkelt dele nettopp Apple TV+, kjøp av apper, strømming av musikk, TV-kanaler og spill, samt lagring i iCloud. Med Google One kan Google-kunder gjøre mye av det samme med Googles tjenester. Microsoft har hatt sitt fokus på bedrifter, men vil nok forsterke dette samtidig som de jobber hardt med å forbedre familieløsningene.

Hvem vinner så kampen om din tid og din lommebok? Jeg håper du vinner.

Mitt tips er nemlig å ikke binde seg til noen av selskapene. Sats heller på friheten til å velge det beste fra alle tre, men ikke minst også fra selskaper som hele tiden utfordrer gigantene på enkelte områder. Da tenker jeg på aktører som for eksempel Spotify på musikk, Netflix på film og serier, Dropbox på lagring, Slack på samhandling, Facebook Messenger på chat osv. osv. Uten støtte til disse selskapene er jeg redd innovasjonen vil dø ut, også hos de tre store.

Jeg tror det tar lang tid, om noen gang, før noen av selskapene får så komplette og gode økosystemer at du bør gifte deg med de.

Sammenstilling av gigantenes produkter og tjenester

KategoriAppleGoogleMicrosoft
MobiliPhonePixelSurface Duo (kommer)
NettbrettiPadSurface Pro
PCMacPixelbookSurface Laptop
HeadsetAirpods/BeatsPixelBudsSurface Earbuds
KlokkeiWatchFitbit
Trådløs delingApple TV/AirPlayChromecastMicrosoft Wireless Display Adapter
Smarte hjemApple PodGoogle Home/Nest
AssistentSiriGoogle AssistantCortana
Operativsystem mobiliOSAndroid
Operativsystem datamaskinMacOSChrome OSWindows
App storeApp StoreGoogle PlayMicrosoft Store
ProgramvarepakkeiCloudG-SuiteOffice365
TekstbehandlingPagesGoogle DokumenterWord
RegnearkNumbersGoogle RegnearkExcel
PresentasjonKeynoteGoogle PresentasjonPowerpoint
Lagring privatiCloud DriveGoogle DiskOneDrive
Lagring bedriftGoogle Disk EnterpriseOneDrive/Azure
NettleserSafariChromeEdge
SøkGoogle SøkBing
KartKartGoogle MapsBing Maps
VideoFaceTimeGoogle DuoSkype/Teams
Video gruppeGroup FaceTimeGoogle MeetTeams
BilderBilderGoogle FotoMicrosoft Bilder
EpostMailG-mailOutlook
KalenderKalenderGoogle KalenderOutlook
KontakterKontakterKontakterOutlook
NotaterNotaterGoogle KeepOneNote
To-doPåminnelserGoogle HuskelisteMicrosoft To-do
ChatiMessageHangoutsYammer/Teams
TaleFacetimeVoiceSkype
MeldingeriMessageMessagesTeams
Samhandling bedriftHangoutsTeams
FamiliedelingFamiliedelingGoogle OneFamilie
TV strømmingApple TV+YouTube TV/Google Play TV
Spill strømmingApple ArcadeGoogle StadiaXbox Game
MusikkApple MusicGoogle Play Music/YouTube Music
FilmiTunes MoviesGoogle Play MoviesMicrosoft Store
HelseHelseGoogle Fit
BetalingApple PayGoogle PayMicrosoft Pay
AR/VRARKit ARCore/Lense/CardboardHololens
KlasseromiPadGoogle ClassroomMicrosoft Utdanning
VerifiseringstjenesterGoogle AuthenticatorMicrosoft Authenticator

Les våre nyeste innlegg

Nyheter

Blir det priskrig?

Nå har også mobiloperatøren Happybytes lansert abonnement med fri data. Det vil si abonnement med mulighet til å bruke så mye data man vil, men

Kommentar

Regnestykket som ikke går opp

Med 5,8 millioner kunder og nesten 19 milliarder i årlig omsetning, er mobilmarkedet både stort og attraktivt. Men det er et problem. Det er nemlig

Lyst til å jobbe smart? Vi hjelper dere gjerne

Gi oss ditt navn og nummer så tar vi kontakt

Live shopping er kommet for å bli