Det å oppleve butikken på samme måte som kundene er utrolig lærerikt. Når man jobber i en butikk kommer man jo gjerne inn via en personalinngang, og da ser man ikke butikken slik kundene gjør. Man har også ofte lett for å bli “butikkblind” slik at man ikke ser egne feil eller mangler.
Når jeg jobbet som leder i butikk, enten det var Elkjøp eller Duty Free, var derfor det å gå kundeveien en av våre viktigste oppgaver. Vi startet alltid utenfor butikken og gikk den veien kundene gikk. Da fikk vi med oss om inngangspartiet var innbydende, om alle hyller var fulle, om alle produkter hadde prislapp og var utstilt, om alle lamper hadde lys og om det var rent og pent. Vi fikk rett og slett sett butikken slik alle kundene gjorde. Alle slike turer endte opp med en gjøremålsliste.
Det å oppleve butikken på samme måte som kundene er utrolig lærerikt. Når man hver dag går samme vei og gjøre samme ting har man også lett for å bli “butikkblind” slik at man ikke ser egne feil eller mangler.
Det er forhåpentligvis mange som fortsatt går kundeveien i den fysiske butikken. Men hvor mange ledere går den digitale kundeveien?