fbpx

Derfor kjøper vi færre mobiltelefoner

Del innlegget

Denne uken presenterte Elektronikkbransjen omsetningstallene for 2018. Det ble satt en knapp rekord med en økning på 0,5% i forhold til 2017. Flere TV´er, mer avanserte dingser og dyrere mobiltelefoner var med på dra i land omsetningsrekorden. Men tallene viser samtidig at salget av mobiltelefoner, i antall, fortsetter å falle.

I Norge falt salget av mobiltelefoner med 5%, fra 1,9 millioner i 2017 til 1,8 millioner i 2018. Til sammenligning var salget på topp i 2010 med 2,5 millioner mobiltelefoner. Trenden er forøvrig global. Salget av smarttelefoner på verdensbasis falt nemlig med 3% i 2018. Årsakene til denne utviklingen er flere, men verdt å merke seg ettersom de varsler videre fall.

Dyrere modeller
Det oppleves en økning i salg av mobiltelefoner over 6 000,-, og det viser at mange er villig til å bruke mye penger på sin mobiltelefon. Den billigste varianten av Apples nye iPhone XR koster 8 690,-, og den dyreste iPhonen koster nå 16 790,-. Det er utrolig dyrt, og mer enn hva folk flest bruker på en ny PC.

Mobiltelefoner er dermed blitt kostbare å kjøpe, og derfor også dyrere å bytte ut. De har gått fra å være en forbruksvare til å bli en investering.

Mindre innovasjon
For hver ny mobiltelefon som lanseres blir det mindre nye banebrytende funksjoner som gir kundene grunn til å bytte. Ta meg selv som eksempel; jeg har en iPhone X og jeg ser ingen funksjoner i de nye iPhone XR eller XS som gir meg grunn til å bruke penger på å bytte. Man har rett og slett færre grunner til å bytte enn tidligere.

Bedre kvalitet
Med høyere priser kommer også høyere kvalitet som igjen gir økt holdbarhet. Jevnt over holder mobiltelefoner seg i dag lengre enn tidligere års modeller. Apple sine kunder bytter i snitt mobiltelefon hver 33.måned. Det er nesten hvert 3.år det. I snitt bytter vi nå mobiltelefon hver 31.måned mot hver 18.måned for noen år siden.

Lønnsomt å reparere
Hvis noe går feil på dagens mobiltelefoner er det ofte knust skjerm eller at batteriet blir dårligere. Med dagens mobilpriser er det betydelig billigere å bytte skjerm eller batteri enn det er å kjøpe ny mobil.

Andre flater
Den faktoren som nok vil påvirke salget av mobiltelefoner mest i årene fremover er at vi vil kommunisere mer med andre enheter. Og med det mener jeg smartklokker og smarte dingser som f.eks Google Home.

I tillegg vil nok mer av vår skjermtid flyttes til større skjermer som TV´er og nettbrett. For å underbygge dette var det en økning i salget av TV´er, nettbrett og smartklokker i 2018. Faktisk ble det solgt over 1 million smartklokker/smartarmbånd i 2018, og salget vil nok øke ytterligere i årene fremover.

Mye av årsaken til at vi vil flytte vår oppmerksomhet bort fra mobilen og over til andre enheter er teknologiske nyvinninger som AI og eSIM. Med eSIM vil blant annet en smartklokke i kombinasjon med trådløse hodetelefoner overta mange av funksjonene man har brukt en mobiltelefon til.

Tenk deg at du skal ut en tur. I stedet for å ta med deg mobilen er du tilgjengelig for samtaler med din smartklokke og AirPods. I tillegg kan du svare på SMS, søke opp info på nett og mye med ved hjelp av stemmestyring. Det samme gjelder hjemme. Du vil ikke sette deg ned med den lille skjermen på mobiltelefonen for å finne f.eks åpningstidene til en butikk når du heller kan si “Når stenger Kiwi?” til din Google Home.

Så det blir solgt færre mobiltelefoner, men vi vil bli enda mer oppkoblet.

Les våre nyeste innlegg

Nyheter

Blir det priskrig?

Nå har også mobiloperatøren Happybytes lansert abonnement med fri data. Det vil si abonnement med mulighet til å bruke så mye data man vil, men

Kommentar

Regnestykket som ikke går opp

Med 5,8 millioner kunder og nesten 19 milliarder i årlig omsetning, er mobilmarkedet både stort og attraktivt. Men det er et problem. Det er nemlig

Lyst til å jobbe smart? Vi hjelper dere gjerne

Gi oss ditt navn og nummer så tar vi kontakt

Live shopping er kommet for å bli