fbpx

Ikke la noen stjele deg

Over 100 000 nordmenn har opplevd ID-tyveri de siste to årene. Ikke la det skje med deg. Her er noen nyttige tips.

Del innlegget

Norsk Senter for Informasjonssikring (NorSIS) sin årlige undersøkelse om ID-tyverier kommer det frem at over 100.000 nordmenn har opplevd ID-tyveri de to siste årene. Det skriver E24. E24 kunne blant annet fortelle historien om Shadi Maleki Ghozlo, som intetanende ble utsatt for svindel da hennes tidligere bank utstedte en ny bankID-kodebrikke til hennes gamle adresse.

Igjen får vi se de triste konsekvensene av ID-tyveri. Her må bankene virkelig ta ansvar for kundenes sikkerhet, det er jo tross alt bankene som tjener mest på bruk av digitale ID-løsninger som f.eks BankID. Samtidig må vi som forbrukere gjøre det vi kan for å redusere risikoen for ID-tyveri og minimere konsekvensene. Jeg har selv gjort endel for å redusere muligheten for og konsekvensene av ID-tyveri:

Sperret meg for kredittsjekk

Jeg har alt jeg trenger, også når det kommer til gjeld. Jeg har derfor sperret meg for kredittsjekk hos alle kredittopplysningsselskaper som har konsesjon. Skulle jeg ha behov for å bli kredittsjekket vil jeg åpne opp mulighet hos selskapet min potensielle leverandør bruker og sperre igjen rett etterpå. Datatilsynet har laget en bra veileder for hvordan man sperrer for kredittsjekk.

Bruker kun BankID på mobil

Jeg bruker kun BankID som digital identifikasjon. Jeg har både BankID på mobil og kodebrikke med BankID. Jeg har derfor aktivt sperret meg hos MinID og Commfides slik at ingen kan bestille slik ID i mitt navn. Jeg har også kansellert Buypass ID og orientert meg om rutinen for å bestille slik Buypass ID (og den virker betryggende).

Bruker 2-trinns verifisering

2-trinns verifisering betyr at man må slå inn et engangspassord hver gang man logger seg inn på nytt et sted. Med 2-trinns verifisering aktivert kan ikke andre logge seg inn uten at du har bekreftet at det er OK. Passordet får man enten på SMS eller i en passord-app. 

På nettsider hvor det er tilgjengelig bruker jeg derfor alltid 2-trinns verifisering. For å ha kontroll på engangpassord bruker jeg appen Authy som jeg opplever som bedre og mer fleksible enn f.eks Google Authenticator. Alle bør bruke denne funksjonen på f.eks Facebook, LinkedIn og Twitter, men selvfølgelig også på andre viktige nettsteder som Google, Gmail o.l. 

Unike passord på alle nettsider og apper

Jeg har i dag passord til 350 nettsider og apper. Og alle passordene er unike og sterke, dvs. vanskelig å “knekke”. Jeg har også et unikt og sterkt passord som personlig passord på min BankID kodebrikke. For å generere og lagre disse unike passordene bruker jeg appen 1Password. Det eneste passordet jeg behøver å huske er da passordet til 1Password. 

Vær kritisk til hva du åpner

Vi mottar alle daglig mange henvendelser både på mail og i sosiale medier. De fleste er i beste mening, men det finnes også noen som vil oss vondt. Mange er blitt lurt til å trykke på linker eller åpne vedlegg med virus. 

Vær derfor kritisk til avsenderen og hva du har mottatt.  Her er noen gode råd: 

  • Ikke klikk på lenker i e-poster. Banken din sender deg ikke e-poster med lenker du må klikke på.  
  • Sjekk om nettadressen eller e-postadressen er til å stole på.
  • Sjekk alle lenker ved å holde musepekeren over lenken. Studer adressen som kommer opp. Kan du stole på den?
  • Ikke oppgi sensitive personopplysninger, PIN-koder, passord eller betalingsinformasjon hvis noen spør om dette

Kilde: Politiet 

Tommelfingerregel: Er du skeptisk så er det nok en grunn til det.

Lastet med appen Horde

Jeg har lastet ned og bruker appen Horde for å få oversikt over kredittkort og forbrukslån som er registrert på meg.

Slettet kredittkort

Basert på informasjon fra Horde har jeg avbestilt kredittkort som ikke er i bruk lengre. Det er både billigere og tryggere.

Jeg er nok dessverre ikke immun mot ID-tyveri, men jeg har gjort det jeg kan for å forhindre at noen skal kunne misbruke min identitet. Har du tips til andre tiltak så kommenter gjerne på denne artikkelen.

Les våre nyeste innlegg

Nyheter

Blir det priskrig?

Nå har også mobiloperatøren Happybytes lansert abonnement med fri data. Det vil si abonnement med mulighet til å bruke så mye data man vil, men

Kommentar

Regnestykket som ikke går opp

Med 5,8 millioner kunder og nesten 19 milliarder i årlig omsetning, er mobilmarkedet både stort og attraktivt. Men det er et problem. Det er nemlig

Lyst til å jobbe smart? Vi hjelper dere gjerne

Gi oss ditt navn og nummer så tar vi kontakt

Live shopping er kommet for å bli