Remotepolicy

Retningslinjer for arbeid utenfor kontoret

for arbeid utenfor kontoret

Vi er mer og mer på farten. Ja, vi er faktisk så mobile at 80% av verdens arbeidstakere ikke jobber ved et skrivebord. Samtidig er fjernarbeid, eller remote work som det også kalles, blitt vanlig for de som faktisk har en kontorplass. I dag jobber man like gjerne hjemmefra, ute hos en kunde eller på reise som på kontoret. 

Mobile arbeidsverktøy som mobiltelefon, nettbrett og bærbar PC  er derfor blitt en viktig del av arbeidslivet. I mange tilfeller er dette selvfølgelig praktisk både for arbeidsgiver og arbeidstaker. 

Men det reiser også noen problemstillinger knyttet til sikkerhet, skatteregler, hva som dekkes av arbeidsgiver og så videre. Slike problemstillinger løser man med retningslinjer i en egen bedriftstilpasset remotepolicy.

Alle bedrifter bør nemlig ha retningslinjer for hvordan medarbeiderne håndterer bruk av mobilt utstyr som f.eks mobiltelefon, nettbrett og bærbar PC. Slike retningslinjer gjør det enklere for både arbeidstaker og arbeidsgiver å vite hvordan man forholder seg ved kjøp og bruk av utstyr som dekkes av arbeidsgiver.

Noen problemstillinger som bør avklares

For det er endel spørsmål man bør tenke gjennom og avklare. Noen av disse er:

  • hvilket utstyr og hvilke abonnement kan medarbeideren velge mellom?
  • dekker arbeidsgiver mer enn mobil og PC, som f.eks bredbånd og kontorutstyr hjemme?  
  • hva skjer ved skade på utstyret, f.eks knust skjerm?
  • hvem skal betale for overforbruk på mobilabonnement?
  • hvordan man håndterer bruk i utlandet?
  • hvilke krav til sikkerhet har bedriften?  
  • hva skjer med utstyret når medarbeideren slutter?


Mobiltelefon og eventuelt andre kommunikasjonsløsninger som dekkes av arbeidsgiver omfattes av egne skatteregler. Det er viktig at både arbeidstaker og arbeidsgiver er kjent med disse, og skattereglene er derfor endel av våre bedriftstilpassede retningslinjer. 

Problemstillingene er som sagt mange, og det er viktig å klargjøre svarene før spørsmålene dukker opp.

«Vi utarbeider en remotepolicy tilpasset deres bedrift slik at alle medarbeidere blir kjent med bedriftens regler knyttet til arbeid utenfor kontoret»

Når man har valgt hvilken løsning og leverandører man skal samarbeide med, anbefales det å utarbeide en remotepolicy som er tilpasset deres bedrift og deres behov for regulering.

Kostnadsfritt for våre kunder

Alle kunder av Jobb smart og Telehjelpen får utarbeidet en bedriftstilpasset remotepolicy.
Selvfølgelig helt kostnadsfritt.

Nysgjerrig på hva Telehjelpen kan gjøre for dere?

PRØV OSS

Ønsker dere en egen remotepolicy?

Ta kontakt og vi skreddersyr en for dere