Det ligger an til en knallhard kamp om bedriftskundene i mobilmarkedet i tiden fremover. Flere nye aktører har ladet kanonene for å gå til krig om kundene, mens andre har posisjoner å forsvare. Det kan smarte kunder tjene godt på.

Del innlegget

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email

I Norge er det 5,7 millioner mobilabonnement fordelt på 5,4 millioner innbyggere. Alle har altså et mobilabonnement, ja noen har sågar to. Det er dermed ikke utsiktene til nye mobilbrukere som skal sikre suksessen til utfordrere som Unifon, Nortel og Atea. De er rett og slett nødt til å stjele kunder fra eksisterende operatører. Og der er Telenor den store kjempen.

Stort marked

I følge Nkom var omsetningen av mobilabonnement på nesten 9 milliarder de første 6 månedene av 2020. Hele 56,5% av disse milliardene havnet i lommen til Telenor. Telia er nest størst, og stakk av med 32 kroner av hver hundrelapp det ble ringt og surfet for. De resterende 11,5% fordeles mellom 16 andre aktører med Ice i spissen.

I bedriftsmarkedet er Telenor sin posisjon enda sterkere. I dette markedet har Telenor nesten 58% av alle abonnement, men hele 67% av omsetningen på 2,5 milliarder. Tilsvarende tall for Telia så har de 35% av kundene, men kun 25,6% av omsetningen. De resterende operatørene fordeler dermed rundt 7% seg imellom hvorav Unifon er størst med nesten 3% (Ice er dyttet ned på 4.plass).

Kampen er i gang

For en aktør som Ice er det nok ikke aktuelt å være på 4.plass i det attraktive bedriftsmarkedet. Ice vokser, kvartal for kvartal, både innen privat og bedrift. Men de vokser ikke på langt nær raskt nok til å tilfredstille sine egne ambisjoner. Ice bør, og må, få en sterkere posisjon i bedriftsmarkedet. Men Ice vil få knallhard kamp om kundene fra børskandidaten Nortel og Unifon, det nye hjertebarnet til Phonero-gründerene.

Med i kampen om sin andel av markedet er også Kistefoss-backed Bitpro, børsnoterte Atea og Release, med tidligere OneCall-sjef Øistein Eriksen i spissen. Bitpro er forøvrig tidligere kjent som Proximo og NextGenTel før det igjen.

Det er en kostbar kamp de utkjemper. Vi har tidligere skrevet at hele 19 av 21 operatører tapte penger i 2019

Tørt krutt

Flere aktører har gjort strategiske grep som skal sørge for å de vil styrke sin posisjon i dette attraktive markedet. Mest kjent er nok oppkjøpet Telia har gjort av både Phonero og TDC, men satsningene til de nye aktørene Nortel og Unifon vil også gjøre en forskjell i markedet.

Ett år gamle Nortel har de siste ukene hentet 75 millioner fra investorer, og de gjør seg klar for børsnotering i løpet av november. Med knapt 14 000 abonnement under beltet priset Nortel sin innsats frem til nå til hele 150 millioner. Det tilsvarer svimlende 10 700,- per abonnement.

Tidligere i år kjøpte nykommeren Unifon opp storebror Phonect i det som derimot kan fremstå som et røverkjøp. Mine anslag tilsier at Unifon betalte rundt 80 millioner for de cirka 30 000 abonnementene til Phonect. Det tilsvarer 2 600,- per abonnement, eller 8 100,- mindre enn Nortel verdsetter sine kunder til.

Med på kjøpet fikk Unifon med seg lønnsomme (men riktignok døende) fastnettkunder, en teknisk plattform for IP-telefoni, en bedriftsnettløsning det er investert et betydelig antall millioner i og et salgskorps. Både før og etter oppkjøpet har Unifon gjennomført emisjoner mot sine kapitalsterke eiere. Unifon er dermed teknisk, operativt og ikke minst finansielt rigget for kraftig vekst.

Kanonene er ladet for en kamp om bedriftskundene innen mobil.

Mye å bevise

Når innsatsen er høy er også forventningene høye. Nortel må raskt innfri skyhøye forventninger hos investorene på børsen, eierne til Unifon forventer vekst og investorene i Ice ønsker nok å se Ice tilbake på pallen i bedriftsmarkedet. Andre utfordrere som Atea, Saga Mobil, Bitpro, Happybytes og Release har også aksjonærer som forventer suksess.

En annen utfordrer, Telia, har investert titalls milliarder i å posisjonere seg i konkurransen med Telenor. Oppkjøpet av Phonero til 2,3 milliarder og Get/TDC til 21 milliarder har lagt kraftig press på skuldrene til Telia-gjengen i Nydalen. Så langt kan det tyde på at investeringene er lønnsomme. I 1.halvår var Telia (og Phonero) vinneren i kampen om bedriftskundene med en økning på 25 003 nye abonnement.

Men det er skyer på himmelen også hos Telia. For selv om markedsandelen i antall abonnement økte fra med 1,2% til 35,2%, så falt andelen av omsetningen med 0,4% til 25,6%. Ingen stor nedgang, men uansett en engang.

 

Telenor er skyteskiven

Hvem rettes så kanonene mot? Jo, først og fremst mot markedslederen. Telenor er jo mye større enn alle konkurrentene til sammen, og det er klart det er flest kunder og mest omsetning å hente derfra.

Uansett hvem som tar kunder fra hvem blir det forhåpentligvis en tøffere kamp om de norske mobilkundene fremover. Det fortjener de nemlig. Marginene til netteierne Telenor og Telia er rundt skyhøye, og i Norge betaler vi 57% mer for mobildata enn svenskene  samtidig som vi bruker 50% mindre data

Men kundene må være sitt ansvar bevisst og posisjonerer seg slik at det er de, og ikke aksjonærene til operatørene, som blir vinnerne.

Smi mest jernet er varmt

For nå har smarte kunder en mulighet til å inngå virkelig gode avtaler. Ved å benytte seg av den enorme konkurransen som er i markedet kan man få løsninger, priser og vilkår som man i et vanlig marked bare kunne drømme om. Til og med uten å bytte operatør (og SIM-kort). 

Telehjelpen fra Jobbsmart hjelper bedrifter med å finne de beste løsningene. Hvis man har behov for råd & tips eller hjelp er det bare å ta kontakt.   

Men for at konkurransen skal fungere må man også være villig til å prøve andre operatører enn den kanskje er vant til. For det er et hav av gode alternativer å velge mellom.

Ikke bind dere til masten

Men i havet er det også haier. Mange bedrifter vil i tiden fremover bli kontaktet av ivrige selgere som vil lokke med tilsynelatende gode tilbud. Men det er ikke gull alt som glimrer så pass på å sette deg skikkelig inn i vilkår og andre betingelser.

Flere operatører vil også benytte muligheten til å binde opp flest mulig kunder. Også her må kundene kjenne sin besøkelsestid. Slike innlåsningsmekanismer er nemlig med på å begrense konkurransen, og bindingsavtaler er som regel mer lønnsomme for operatøren enn kunden. 

Hvis operatøren har gode produkter, konkurransedyktige priser og bra kundeservice skal det jo uansett mye til for at en kunde bytter til en konkurrent.

Den beste måten å sørge for at en leverandør står på tå og hev for deg som kunde er ved å sørge for at du kan bytte når du vil, ikke når det passer for leverandøren.

Så når kanonene nå lades bør man ikke binde seg til masten.

Les våre nyeste innlegg

Kommentar

Kamp om kundene

Det ligger an til en knallhard kamp om bedriftskundene i mobilmarkedet i tiden fremover. Flere nye aktører har ladet kanonene for å gå til krig om kundene, mens andre har posisjoner å forsvare. Det kan smarte kunder tjene godt på.

Nyheter

Vipps så fikk vi en ny mobiloperatør

Denne uken ble Vipps Mobil lansert med brask og bram som ny mobiloperatør. Vi har tatt en titt på tilbudet som Vipps har når de lanserer.

Motta vårt nyhetsbrev

Få vite hvordan du kan jobbe smart i hverdagen

Les våre nyeste innlegg

Kommentar

Kamp om kundene

Det ligger an til en knallhard kamp om bedriftskundene i mobilmarkedet i tiden fremover. Flere nye aktører har ladet kanonene for å gå til krig om kundene, mens andre har posisjoner å forsvare. Det kan smarte kunder tjene godt på.

Nyheter

Vipps så fikk vi en ny mobiloperatør

Denne uken ble Vipps Mobil lansert med brask og bram som ny mobiloperatør. Vi har tatt en titt på tilbudet som Vipps har når de lanserer.

Lyst til å jobbe smart? Vi hjelper dere gjerne

SenGi oss ditt navn og nummer og vi tar kontakt

Live shopping er kommet for å bli