Kjeder som kommer og kjeder som går (fritt etter Di Derre)

0
186
Photo by rawpixel.com from Pexels

Denne uken gikk nok en kjede konkurs. Nå var det «nye» Soundgarden som måtte kaste inn håndkleet etter kun 8 måneders drift. I følge eget utsagn startet de opp for raskt etter konkursen i Spaceworld Soundgarden, og de var derfor blant annet underfinansiert. Det ryktes at bakmennene ser på muligheten for Soundgarden versjon 5.0*, men er det stahet eller smartness som ligger bak en slik vurdering?

Det er tøft å drive i retail. Det har det alltid vært, og det kommer det alltid til å være. Man må være «på» hele tiden, og utvikle seg i forhold til nye produkter, konkurrenter, endret forbrukeradferd, konjunkturer osv. osv. Selv ekstremt dyktige retailere kan feile, som vi har sett med Øivind Tidemandsen og XXL nå i det siste.

Et annet eksempel på en kjede som ikke har vært «på» er Nille. De fant sin magiske trylleformel som ga eierne magiske utbytter. Helt til det ikke gjorde det lengre. Nye kjeder som Søstrene Grene, TGR, Normal, ja til og med Europris og Rusta, fikk lov til stjele nok kunder til at Nille lå nede med brukket rygg. Da stoppet utbyttene.

En kjede må være relevant selv når kunder og konkurrenter endrer seg

Det er for all del ikke blitt enklere å drive butikk de siste årene. Der hvor konkurrentene før lå ved siden av deg på samme gate, ligger de nå tilgjengelig fra alle verdenshjørner rett i kundens mobiltelefon til alle døgnets tider. Kompleksiteten i alt fra markedsføring til logistikk har også økt betydelig. Samtidig bunner det hele ned i godt gammeldags kremmerskap, det å selge noe akkurat billig nok til å tiltrekke seg mange nok kunder, og samtidig tjene nok penger på det.

Retail handler like mye om «fingerspitzengefül» som algoritmer

Det vil helt sikkert forsvinne flere kjeder fremover, ja jeg har til og med noen i tankene som neppe vil oppleve årets julesalg.

Men vi vil samtidig se nye retailkjeder dukke opp. De vil blant annet komme som resultat av at vellykkede nettbutikker ønsker fysisk tilstedeværelse (som f.eks. Bli Vakker), eller det kan rett og slett være noen som tilbyr et bedre konsept enn dagens kjeder (som f.eks Normal). Videre kan det være selskaper som ser på butikk like mye som en utstillingsvindu (og markedsføring) som et eget «profit center» (som f.eks Nike Superstore).

Dagens butikkjeder har mange tunge valg foran seg. Men den som intet våger, intet vinner.

“I’ve missed more than 9000 shots in my career. I’ve lost almost 300 games. 26 times, I’ve been trusted to take the game winning shot and missed. I’ve failed over and over and over again in my life. And that is why I succeed.” Michael Jordan

*Soundgarden het tidligere Spaceworld Soundgarden, før det het det bare Soundgarden og før det igjen Hi-Fi Center.