Butikkdød gir høyere husleiepriser

0
168
Photo by Tim Mossholder on Unsplash

Ja, du leste riktig. Presset på retail om dagen medfører faktisk, i noen tilfeller, høyere husleiepriser. La meg forklare hva jeg mener.

Kampen om kundenes oppmerksomhet og lommebok har aldri vært tøffere. Nå konkurrerer alle, store som små butikker, med lokale, nasjonale og globale aktører i en konkurranse hvor utvalg, kjøpsopplevelse og pris ofte er avgjørende. Som er resultat av denne konkurransen ser vi at et økende antall butikker og butikkjeder sliter med lønnsomheten.

Mange butikker og kjeder har det så tøft at de enten avvikles eller går konkurs. Noen eksempler på aktører som har forsvunnet eller blitt kraftig redusert i antall butikker de siste månedene er kleskjeden PM (konkurs), Enklere Liv (konkurs/restrukturering), Spaceworld Soundgarden (konkurs/restrukturering), CMYK (avvikling), Moods of Norway (konkurs), Toys’R’Us/BR-leker (konkurs) og Tilbords (konkurs/restrukturering).

Avviklinger og konkurser skulle jo tilsi at flere lokaler blir ledig, og som en konsekvens av det at husleieprisene dermed går ned. Og det gjør de også, men kun på de dårligste lokasjonene. Den økte kampen om kundene har derimot medført at det nå er en intens konkurranse om å ha de beste lokalene på de beste kjøpesentrene. Og der går leieprisene faktisk opp.

Det er nemlig i ferd med å bli et klasseskille mellom gode og dårlig kjøpesentre, og gode og dårlige beliggenheter på de samme kjøpesentrene. For i en tid med pressede marginer er det enda viktigere enn noen gang å ha rett lokasjon til sin butikk.

For noen år siden holdt det kanskje å være tilstede med TV-reklame og DM’er, men slik er det ikke lengre. I en verden med stadig større kompleksitet i markedskanaler er nemlig rett beliggenhet blitt et virkemiddel for å være synlig der mange av oss fortsatt oppholder oss, nemlig på kjøpesenteret. De beste beliggenhetene på de beste kjøpesentrene er derfor blitt en markedskanal for mange butikkjeder.

Historisk sett har kjedene brukt mange millioner på å fortelle hvor butikkene ligger og hvilke tilbud de har. For mange kjeder kan det nå heller være fornuftig å bruke noen hundretusen ekstra på høyere husleie for å skaffe seg den rette beliggenheten, og dermed treffe kundene der de allerede ferdes. Med attraktiv beliggenhet, flotte butikker med spennende design og tiltrekkende markedsføring, samt fantastisk kundeservice kan det ofte være nok for å gjøre suksess.

Jeg tror at vi har sett det siste kjøpesenteret bli bygd, men vi har ikke sett den siste butikkjeden bli bygd. Presset for å få de beste lokalene i de beste kjøpesentrene, er derfor økende. Jo større etterspørsel, jo høyere pris. Ren skjær markedsøkonomi. Og dette vet selvfølgelig Olav Thon & co å benytte seg av når de skal forhandle priser.

Mange leietakere ender derfor opp med noen tøffe valg. Skal man ha en A-beliggenhet på et B-kjøpesenter, eller skal man ha en B-beliggenhet på et A-kjøpesenter? Beslutningen avhenger i stor grad av hvilket konsept man har, men disse valgene er vanskelig å ta ettersom leiekontraktene er lange og investeringene i butikklokalene store. Men få ønsker jo å ligge i et kjøpesenter, eller sågar i en del av et kjøpesenter, med mindre attraktive butikker og/eller tomme lokaler som nabo.

I en hverdag med økende press på marginene opplever altså flere butikkjeder økte kostnader til husleie. Kampen om tilværelsen fortsetter….